De Verdieping - juni 2013

We doen natuurlijk ons best om in de Onderbouwing zoveel mogelijk te vertellen over ondergrondse projecten. Maar op papier is de ruimte nou eenmaal beperkt. Op internet kennen we dat probleem niet. Daarom publiceren we de artikelen uit de Onderbouwing voortaan online, in de Verdieping, en plaatsen we samenvattingen in het gedrukte blad. Op deze manier kunnen we u beter van dienst zijn: de essentie op papier en de verdieping op de site. Want de digitale artikelen vullen we zo veel mogelijk aan met weblinks, extra beeldmateriaal en/of relevante verwijzingen.

>> Bekijk de Onderbouwing van juni 2013 als pdf

Enquête

In september 2012 is het blad voor het eerst in haar nieuwe, slanke vorm verschenen. We zijn benieuwd wat u vindt van de huidige opzet. Geef uw mening aan ons door via de online enquête.

Thema: Beheer en onderhoud

Veel van onze ondergrondse constructies zijn toe aan renovatie om aan de eisen en wensen van deze tijd te voldoen. Maar ook bij nieuwe projecten stellen we beheer en onderhoud vaker centraal; regeren is tenslotte vooruitzien

Dura Vermeer gaat ervoor: zowel bij het ontwerp als de aanleg en het beheer en onderhoud van het infraproject N421 gebruikt de aannemer een Bouw Informatiemodel (BIM). Ook de bodem krijgt een plek.

Voorzieningen als kabels-en-leidingentunnels kunnen voorkomen dat de straat geregeld open moet, maar toch worden ze niet en masse aangelegd. Een COB/SKB-consortium verdiepte zich in de balans tussen betalen en genieten.

Sinds 2002 is Edwin Smits als specialist monitoring en later als risicomanager betrokken bij grote ondergrondse projecten in Rotterdam, zoals RandstadRail en de Kruispleingarage. Welke tips heeft hij om faalkosten te voorkomen?

De ondergrondse leidingenstraat langs de A15 is zo vol, dat het Havenbedrijf voor de benodigde capaciteit moet uitwijken naar… de bovengrond. “Ik ken geen tweede voorbeeld van een oplossing als deze.”

Ondergrondse koelcentrale

‘Verticale stad’ De Rotterdam (met 160.000 vierkante meter het grootste nieuwbouwproject van Europa) wordt straks gekoeld met Maaswater. Op de tekentafel ligt een compleet ondergronds netwerk voor de Wilhelminapier.

Fietsenstalling voor OV-knooppunt

Utrecht maakt de grootste overdekte fietsenstalling ter wereld om openbaarvervoerknooppunt bereikbaar te houden. ‘Eigenlijk hebben we een ondergrondse fietsparkeermachine gemaakt’

‘De sleutel zit in de ondergrond’

Piet Besselink volgde op 20 maart jl. Jan de Jong op als bestuursvoorzitter van het COB. Want: “Als we ons niet meer inspannen voor kennisontwikkeling, gaan de Chinezen straks alle tunnels bouwen.”