Rotterdam, Beurstraverse

Initiatief

In 1986 is een vastgoedbedrijf ingeschakeld om na te denken over de herstructering van het gehele Beursplein en de omliggende gebieden. In de jaren vijftig was het Beursplein de trekpleister van het centrum. Sindsdien is de winkelstraat kwantitatief en kwalitatief achteruit gegaan. In samenwerking met de winkels en de gemeente is het plan Beurstraverse uitgewerkt om de stedelijke en regionale trekkersfunctie van het stadscentrum te versterken.

Ontwerp

Het plan wat is uitgewerkt door het vastgoedbedrijf bestaat uit ongeveer 55.000 m2 winkelruimte. De verdiepte winkelpromenade geeft ruimte aan ongeveer 60 winkels en verbindt twee druk bezochte winkelstraten: de Lijnbaan en de Hoogstraat. Het metrostation Beurs maakt ook deel uit van het plan. Daarnaast is er een parkeergarage in het plan opgenomen welke bedoeld is voor bewoners van het gebied en bezoekers van de binnenstad.
Om het winkelend publiek de verdiepte promenade in te krijgen is er gekozen de route naar beneden via flauwe luie trappen te laten verlopen. Er is voor gezorgd dat er maximaal daglicht in de promenade valt.

(bron: ‘De gelaagde stad, stimuleringsprogramma Intensief Ruimtegebruik’ gezamenlijke uitgave van de Rijksplanologische Dienst en Stichting Hoogbouw, juli 1997, pagina’s 36 – 40)