Combitunnel Nijverdal binnenkort open voor treinverkeer

Als alles naar wens verloopt, rijden vanaf 1 april 2013 treinen door de Salland Twentetunnel, de nieuwe combitunnel in Nijverdal. Voorafgaand aan de openstelling hielden ProRail en de verschillende hulpdiensten op 9 maart een gezamenlijke calamiteitenoefening. Hiervoor werd een brand nagebootst in een stilstaande trein in de tunnel.

14 maart 2013 | Peter Juijn

Minder files, stank en geluidsoverlast, betrouwbaarder treinverbindingen en een veiliger en beter bereikbaar stationsgebied. Om dat te realiseren werken Rijkswaterstaat en ProRail samen in het Combiplan Nijverdal. De N35, de drukke provinciale weg tussen Zwolle en Almelo die nu nog dwars door Nijverdal loopt, wordt in het dorp naar het noorden verlegd en verdwijnt samen met het spoor in een nieuwe tunnel.

Door de aanleg van deze Salland Twentetunnel verdwijnen alle gelijkvloerse spoorovergangen in Nijverdal. Verder zullen er in de toekomst minder vertragingen zijn op de enkelspoorverbinding tussen Zwolle en Almelo, waarop uitsluitend passagierstreinen rijden. ProRail heeft het spoor in de tunnel en bij het nieuwe station Nijverdal verdubbeld, zodat treinen elkaar hier kunnen passeren. (Beeld: via tunnelplan.nl)

Gezamenlijke oefening

De werkzaamheden zijn in 2010 begonnen en vorderen gestaag. Vanaf 1 april gaan er passagierstreinen door de combitunnel rijden en eind 2014 moet ook het wegverkeer gebruik kunnen maken van de tunnel. Om er zeker van te zijn dat de tunnel veilig is en de hulpdiensten weten hoe ze moeten handelen bij eventuele calamiteiten, zijn diverse oefeningen gedaan.

Op 9 maart vond als laatste een gezamenlijke calamiteitenoefening plaats, waaraan brandweer, politie, ambulancepersoneel en ProRail meededen. Deze oefening was gericht op de situatie waarbij alleen de spoortunnel in gebruik is. Als eind 2014 ook het weggedeelte inclusief alle veiligheidsinstallaties gereed is, volgen nieuwe calamiteitenoefeningen.

Brand

Voor de oefening op 9 maart is uitgegaan van het scenario dat baldadige voetbalsupporters brand hebben gesticht in een trein. Een geschrokken passagier trekt vervolgens aan de noodrem, waardoor de trein in de tunnel tot stilstand komt. De verkeersleiding van ProRail merkt de stilstaande trein in de tunnel op en meldt dit aan de meldkamer Twente. Nadat de machinist de reden van de ongewenste stilstand heeft doorgegeven, komen de hulpdiensten in actie.

De rampenoefening op 9 maart 2013. (Foto: Mark Spoelstra, Fototeam Twente)

Tevreden

Coördinator van de calamiteitenoefening Richard Hassink van Brandweer Twente kijkt tevreden terug op de gezamenlijke oefening. “Wat ons betreft kan de tunnel op 1 april open voor het treinverkeer. De opgeroepen hulpdiensten wisten de vijfenzeventig treinpassagiers snel volgens het ontruimingsplan te evacueren, de samenwerking tussen de verschillende partijen zoals brandweer, ambulancepersoneel, politie en ProRail ging goed en het C2000-communicatiesysteem in de tunnel werkte perfect.”

Installaties

Het C2000-systeem is niet het enige veiligheidssysteem in de tunnel. Een greep uit de voorzieningen:

  • De spoortunnel is uitgerust met een zogeheten waterringsysteem met een droge blusleiding. Als er bluswater nodig is, pompt een
  • brandweervoertuig water in dit systeem.
  • Er is een systeem aanwezig om stilstaande treinen te detecteren.
  • De tunnel is uitgerust met ventilatoren en heeft in het dak twee openingen voor de afvoer van rook.
  • Er zijn nooddeuren tussen de verschillende tunnelbuizen, zodat weggebruikers en treinreizigers snel weg kunnen en hulpdiensten juist snel ter plekke zijn.
  • Bij een calamiteit gaat het verlichtingsniveau automatisch omhoog en schakelt de installatie met ontruimingsinstructies aan.

Het nieuwe station Nijverdal is aangelegd in de openbakconstructie aan de oostzijde van de Salland Twentetunnel. (Beeld: via tunnelplan.nl)