Ondergrondse inrichting
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Veiligheidsbeschouwing van tunnels met horizontaal gescheiden rijbanen
Auteur: C.E. Klamer
Uitgever: Steunpunt tunnelveiligheid
Uitgave: 24 augustus 2004 | Geüpload op: 1 mei 2016
In Den Haag zijn plannen geweest om een tunnel aan te leggen met horizontaal gescheiden rijbanen, de Mono-Tube. Naar aanleiding van deze plannen kwam het Steunp...>>
Samenvatting
In Den Haag zijn plannen geweest om een tunnel aan te leggen met horizontaal gescheiden rijbanen, de Mono-Tube. Naar aanleiding van deze plannen kwam het Steunpunt Tunnelveiligheid voor nieuwe vraagstukken te staan over hoe om te gaan met de veiligheid in dit soort tunnels. Er is namelijk nog geen ervaring met dit soort tunnels in Nederland.
Om meer duidelijkheid te krijgen over de ontstane veiligheidsvraagstukken heb ik een veiligheidsbeschouwing gedaan in het kader van mijn afstuderen. Tijdens mijn afstuderen ben ik begeleid door het Lectoraat Ondergronds Ruimtegebruik en het Steunpunt tunnelveiligheid. Bij aanvang van het project was bekend dat men in Parijs bezig was met het maken van de A85 Oost Mono-Tube tunnel. Deze tunnel heeft als referentie project gediend en aan de hand van dit project is ervoor gekozen om ook de Franse regelgeving te vergelijken met de Nederlandse regelgeving.
De algemene aard van het onderzoek richtte zich op de gevolgen van brand voor tunnelgebruikers en voor de tunnelconstructie. Hierbij is in het bijzonder gelet op de vluchtwegen, de ventilatie, de brandbestrijdingsmiddelen en de constructie. Er zijn bezoeken gebracht aan de A86 in Frankrijk. Naast de Franse tunnel zijn er ook nog 5 andere Mono-Tube projecten gevonden ins China, Maleisië, Verenigde Staten en in Australië.