Liander en de Twentsche Kabelfabriek (TKF) gaan middenspanningskabels leveren met gerecyclede kunststoffen. Hiervoor gebruiken ze onder andere oude shampooflessen.
Aan de kunststoffen voor kabels worden hoge eisen gesteld, gezien de lange levensduur die nodig is om de betrouwbaarheid van het Nederlandse distributienetwerk te garanderen. Toch lukte het Liander en TKF, in samenwerking met Borealis, herbruikbare kunststoffen zodanig te optimaliseren dat vijftig procent van de kunststoffen in de buitenmantels van middenspanningskabels gerecycled kan zijn. Dit zorgt ervoor dat voor de kabels van Liander rond 2.240 ton minder nieuw plastic wordt gebruikt tot en met 2027. Dat staat gelijk aan 200 volle vrachtwagens plastic afval.
Meer dan duizend lampenbakken, kilometers kabel en drie tunnels: De Sijtwendetunnels in Leidschendam-Voorburg zijn sinds begin februari in fases dicht, omdat de verlichting wordt vervangen.
“De nieuwe lampen zijn ledlampen, deze verbruiken dertig procent minder energie dan de oude lampen”, vertelt Karin de Groot, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. Bij deze nieuwe verlichting hoort ook een sensor, die buiten meet hoeveel zonlicht er is. “Als het zonnig is worden de lichten aan het begin en einde van de tunnel ook feller, zodat het een minder grote overgang is naar het felle zonlicht als je de tunnel uit komt rijden”, legt projectleider Thierry Hensgens uit. Daarnaast zorgt het nieuwe systeem voor minder toekomstige afsluitingen voor onderhoud. Hensgens: “Als er straks een lamp kapot gaat, kan deze vanuit het “middentunnelkanaal worden gerepareerd. Dan hoeven we de tunnel niet af te sluiten.“
Op 22 maart 2024 is bij het COB in Delft versie 4.0 van het Evolutiepad naar uniformiteit feestelijk opgeleverd. Het rapport legt het basisprincipe van uniformering van referentieontwerpen en systeemarchitectuur uit en werkt deze principes uit voor secties van tunnelbuizen.
Het rapport beschrijft hoe bij grootschalige tunnelrenovaties uniformering en standaardisering kunnen leiden tot een aanzienlijke efficiëntieverbetering. In versie
4.0 is een groot deel van de nog openstaande aandachtspunten voor versie 3.0 verwerkt. Zo is het basisprincipes van uniformiteit bijgewerkt met de focus op de functionele en technische relaties. Ook is het basisprincipe uitgewerkt voor boortunnels, in- en uitritten en passtukken.
Op de Tunneldag 25 januari 2024 zijn tal van deliverables gepresenteerd. Soms nét verschenen, soms al eerder in 2023. Alle publicaties die ter sprake kwamen:
Dit overzicht met korte toelichtingen is online te vinden op de site van het COB. Alle deliverables zijn gratis te downloaden via de kennisbank van het COB.
Bij PAO Techniek en Management (PAOTM) kunt u in mei en juni weer deelnemen aan een cursus gericht op het maken van een verantwoord ontwerp van een bouwput en het op waarde schatten van de risico’s.
Een ontwerp van een bouwput omvat bijvoorbeeld het maken van een grondkering, het droog houden van de bouwput en het voorkomen van ontoelaatbare beïnvloeding van de omgeving. In de vierdaagse cursus leert u de juiste oplossing kiezen met methodieken voor omgaan met risico’s. Uitvoering, juridische aspecten, verzekeringen en onderhoud van damwanden, bouwputten en grondkeringen komen uitgebreid aan de orde.
23 en 24 mei, 6 en 7 juni 2024 • Delft
Zaterdag 8 juni 2024 stellen bouw- en infrabedrijven met trots hun bouwplaatsen open voor het Nederlands publiek.
Ook in 2024 doen weer veel ondergrondse projecten mee aan de Dag van de Bouw. Zo kunt u een kijkje nemen in de nieuwe bediencentrale van de gemeente Den Haag van waaruit ook de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel bediend kan worden.
8 juni 2024 • Door heel Nederland