Risico zandpompeffect ginaprofiel
Door het opdrukken van zand als gevolg van uitzetting en krimp, kunnen in zinktunnels de ginaprofielen naar binnen gedrukt worden. De werkgroep heeft als doel om de risico’s van het zandpompeffect verder te onderzoeken en aanbevelingen te formuleren.
Een initiële inventarisatie uitgevoerd door de RET suggereert dat de risico’s van het zandpompeffect bij andere tunnels in Nederland mogelijk beperkt zijn. Deze inventarisatie is gebaseerd op de veronderstelling dat het naar binnen drukken alleen kan optreden wanneer het ginaprofiel rechtstreeks op het beton is verbonden (zonder stalen omranding) en wanneer de voeg boven het ginaprofiel aanzienlijk hoger is dan de voegbreedte.
De werkgroep heeft als taak om de invloedsfactoren die een rol spelen bij het zandpompeffect te onderzoeken en te beoordelen in hoeverre de conclusies van de RET kunnen worden gevolgd. Het uiteindelijke doel is om beheerders, ontwerpers en adviseurs een beknopt inzicht te bieden in de problematiek, zodat zij kunnen bepalen of er een probleem is dat aan zinkvoegen nader onderzoek vereist, of dat er met zekerheid geen probleem met betrekking tot het zandpompeffect is. Met dit project beoogt de werkgroep een rapport op te stellen met een overzicht van de invloedsfactoren, een grafische weergave van deze factoren, een risicoanalyse met bandbreedtes en toleranties, een foutenboom/beslisboom/analysetool, een lijst met beheersmaatregelen en een lijst met referentiedocumenten. Daarnaast zal er aandacht worden besteed aan het bepalen van een geschikt inspectie- en monitoringregime.
Mootvoegen en zinkvoegen
De werkgroep heeft als doel om de risico’s van het zandpompeffect verder te onderzoeken en aanbevelingen te formuleren voor zowel zink- als mootvoegen. Van beide voegtypen wordt een apart rapport opgeleverd. Voor het onderzoek wordt deels op de reeds aanwezige kennis voortgeborduurd. Voor het zandpompeffect bij mootvoegen is er nog onvoldoende zicht bij hoe veel tunnels en onderdoorgangen dit probleem speelt en tot welke problemen dit leidt. Doel is een eerste inventarisatie uit te voeren naar de mate waarin mootvoegen door het zandpompeffect wijder worden. Daarbij zal worden gekeken naar de diverse factoren die in dit proces een rol spelen en tot welke problemen het verwijden van mootvoegen kan leiden.
Stand van zaken
In januari 2024 is een risicoanalyse uitgevoerd bij de Heinenoordtunnel en een metrotunnel in Rotterdam. Door verlaat inhoudelijk commentaar van reviewers is het document nog niet gereed voor eindredactie. Opleverdatum is verschoven naar Q3 2024.
Naar aanleiding van het lopende onderzoek is bovendien besloten om (nog) geen 2.0-versie van het rapport te gaan ontwikkelen, maar een nieuw onderzoeksproject te starten gericht op segmentvoegen. Dat onderwerp blijkt namelijk te omvangrijk om slechts in een hoofdstuk te behandelen. In het nieuwe project wordt onderzocht welke problemen zich voordoen rondom segment/dilatatievoegen en het oprupsen van segmentvoegen. Voor zover mogelijk worden de oorzaken geanalyseerd en de gevolgen van het fenomeen in kaart gebracht. Deze inventarisatie wordt na verwachting Q4 2024 opgeleverd, waarna in 2025 een vervolgtraject zal opstarten voor aanbevelingen, oplossingsrichtingen en voorbeelden.
Deliverables 2024
Nr. |
Omschrijving |
Verwachte opleverdatum |
---|---|---|
1 | Risico-inventarisatie van het mogelijke zandpompeffect bij ginaprofiel (versie 1.0). |
Q3 2024 |
2 | Versie 2.0 (inclusief segmentvoegen). |
Vervallen |
Activiteiten januari-juni 2024
Omschrijving |
Draagt bij aan deliverable … |
---|---|
Werkgroepoverleg over risicoinventarisatie bij de Heinenoordtunnel en metrotunnel Rotterdam. |
1 |
Werkgroepoverleg om het conceptrapport te reviewen. |
2 |
Deelnemers
-
Dick Wilschut, rol: LidBAM Infraconsult B.V. -
COB -
Brenda Berkhout, rol: Coordinator
Karin de Haas, rol: Programmaleider