Railtunnels
In het tunnelprogramma van het COB ligt de nadruk op wegtunnels. Om de uitwisseling en verankering van kennis en expertise met betrekking tot spoortunnels te vergroten, heeft het COB in 2023 een verkennend onderzoek railtunnels uitgevoerd. Mede op basis van de uitkomsten van die verkenning worden in 2024 verschillende aanvullende activiteiten ondernomen.
Activiteiten 2024
Als het gaat om wegtunnels en spoortunnels dan valt er over en weer nog veel te leren van elkaar. Dit werd nog maar eens bevestigd in het verkennend onderzoek railtunnels van het COB. Om de aanwezige kennis en expertise beter op elkaar te laten aansluiten, onderneemt het COB in 2024 onder andere de volgende activiteiten:
- Participatie in het project Kennisbingo leren renoveren voor module 9 (uniformeren en standaardiseren) met input vanuit de Railsector.
- Verkenning binnen ProRail en met het COB over de mogelijkheden om bij de renovatie van de Betuweroute als COB te ondersteunen, o.a. bij het vastleggen en delen van ervaringen.
- Contact leggen met de railsector om hun ervaringen in te brengen bij het internationale congres Beyond a tunnel vision en de Kennismiddag digitalisering.
- Inventariseren of bij de energiepaspoorten tunnels ook railtunnels betrokken zijn of kunnen worden.
- Onderzoeken of railsector in het Groeiboek assetmanagement is (of moet worden) meegenomen.
- Onderzoeken of een betere inhoudelijke verbinding tussen rail- en wegtunnels kan leiden tot de organisatie van een ‘Raildag’ (niet eerder dan in 2026).
- Participatie in het project Evolutiepad naar uniformiteit 5.0 met input vanuit de ervaringen van ProRail, en het terugkoppelen van leerpunten naar ProRail.
- Kennis van ProRail over microrenovaties inbrengen bij de aanpak van de renovatie van de Markt-Maastunnel.
Verkennend onderzoek railtunnels (2023)
In 2023 heeft het COB het verkennend onderzoek railtunnels uitgevoerd. Dit onderzoek was gericht op het verzamelen van inzicht over renovatieopgaven en behoeften van railtunnels en railtunnelbeheerders, om kennisdeling en borging in te richten middels een COB-kennisplatform.
De verkenning begon met de identificatie van betrokken stakeholders, waarna bij deze organisaties interviews hebben plaatsgevonden. Nadat de verzamelde informatie was geanalyseerd zijn gemeenschappelijke behoeften benoemd en de belangrijkste bevindingen gegroepeerd in drie thema’s en bijbehorende kansen.
- Thema 1 – Capaciteit, kennis en kunde en aanbod marktpartijen
Uitdagingen: Capaciteitstekort, beperkte kennis van TTI bij marktpartijen en terughoudendheid van marktpartijen voor renovatiewerkzaamheden in railtunnels.
Kansen: Organiseren van kennissessies, verdieping op specifieke thema’s zoals spoorse TTI en optreden als ambassadeur om de beeldvorming van werken in railtunnels positief te beïnvloeden. - Thema 2 – Railtunnels vs. wegtunnels
Uitdagingen: Kleine aanbestedingen, beperkte afsluitingsmogelijkheden, gebrek aan inzicht in landelijke renovatieopgave en verschillende prioriteiten binnen organisaties.
Kansen: Faciliteren van inspiratiesessies voor efficiëntere aanbesteding, samenwerking voor capaciteitsdeling en delen van ervaringen en uitdagingen tussen partijen. - Thema 3 – Relevantie en toepassingen van COB-producten
Uitdagingen: Beperkte bekendheid en relevantie van COB-producten bij railpartijen, weinig actieve deelname en groeiboeken die onvoldoende aansluiten op railtunnels.
Kansen: Faciliteren van kennissessies, delen van ontwikkelingen in de sector en verbeteren van de relevantie en toepasbaarheid van COB-producten.
Meedenken of bijdragen?
Momenteel wordt gewerkt aan een plan voor de invulling van bovenstaande thema’s. Wilt u hierover meedenken of aan bijdragen, neem dan contact op met Caro Rietman via caro.rietman@cob.nl of 085- 4862 410.
Deliverables
Nr. |
Omschrijving |
Verwachte opleverdatum |
---|---|---|
1 | Aanstellen projectleider rail |
Q2 2024 |
Deelnemers
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Bram ten Klei, rol: Coordinator