Groene loper geopend

In gezelschap van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander is op 29 maart 2018 de Groene Loper in gebruik genomen. Daarmee is het verkeerssysteem voor A2 Maastricht, waar de Koning Willem-Alexandertunnel onderdeel van uitmaakt, officieel gereed.

Vier dagen lang, van 29 maart t/m 1 april 2018, organiseerden Projectbureau A2 Maastricht en Avenue2 samen met verschillende partners allerlei activiteiten om de opening te vieren. Ook is er een speciaal boek uitgebracht. In Het A2 Maastricht model komen een groot aantal betrokkenen aan het woord over hun bijdragen aan en beleving van A2 Maastricht, van bouwvakkers tot bestuurders en bouwputwatchers. Zij vertellen wat A2 Maastricht ‘anders dan anders’ maakt. Het boek neemt u aan de hand van een beeldverslag mee door de geschiedenis.
>> Lees meer over het boek Het A2 Maastricht model

Start renovatie Leopold II-tunnel

Sinds 1 mei 2018 wordt de Brusselse Leopold II-tunnel gerenoveerd. Buiten de vakantieperiode wordt er enkel ’s nachts van zondag tot en met donderdag in de tunnel gewerkt; tijdens de zomermaanden gaat de tunnel volledig dicht.

Met een lengte van 2,5 kilometer is de Leopold II-tunnel de langste tunnel van België en een belangrijke invalsweg naar het centrum van Brussel. De renovatiewerkzaamheden zullen drie jaar duren. Na de zomer van 2018 wordt de tunnel ook in de zomers van 2019 en 2020 volledig afgesloten. Er wordt asbest verwijderd, er worden extra nooduitgangen gemaakt en de veiligheidsuitrusting wordt verbeterd.
>> Lees meer

Varen over parkeergarage Albert Cuyp

De bouw van de Amsterdamse parkeergarage Albert Cuyp onder de Boerenwetering is voltooid. Sinds 20 april 2018 varen er boten over het dak. De parkeergarage biedt ruimte aan 600 auto’s.

De parkeergarage is gebouwd onder de bestaande waterbodem van de Boerenwetering. De in- en uitgangen bevinden zich aan de Ruysdaelkade om het zicht op het water vanuit de smalle zijstraten open te houden. Door de garage vermindert de parkeeroverlast in de Oude Pijp en krijgt de openbare ruimte in de Frans Halsbuurt een kwaliteitsimpuls.
>> Lees meer

Al doende leert men

Evaluaties van oefeningen en incidenten in tunnels laten steeds dezelfde leerpunten zien. Een werkgroep vanuit het COB-platform Veiligheid heeft deze leerpunten verzameld en daarmee een handreiking gemaakt voor het collectief leren en delen van oefen- en incidentevaluaties in tunnels.

De publicatie Al doende leert men is primair bedoeld voor alle direct bij het oefen- en evaluatieproces betrokken partijen, zoals tunnelbeheerders, veiligheidsbeambten, hoofden van bedien- en meldcentrales, hulpdiensten en toezichthoudende partijen. In de publicatie zijn aanbevelingen geformuleerd om het gehele oefen- en evaluatiesysteem verder te optimaliseren.

>> Naar het rapport op de kennisbank
>> Lees meer over het project

Menselijk gedrag in tunnels

Op 11 en 18 april jl. organiseerde het Kennisplatform Tunnelveiligheid (KPT) een thematische bijeenkomst Tunnelveiligheid door het menselijk oog, over het menselijk gedrag bij vluchten in tunnels. Het verslag en de presentaties zijn te downloaden vanaf de website.

Tijdens de bijeenkomst gaven Jos Vrieling (verkeerspsycholoog bij Arcadis) en Lucy van der Linden (adviseur/trainer bij Merk-X) inzicht in het veiligheidsgedrag in het verkeer. Calamiteitenpsycholoog Erica Kinkel (CalPsy) vertelde over de manier waarop het menselijk brein en lichaam reageren bij een calamiteit. Na de presentaties hebben de deelnemers in vier deelsessies de mogelijkheden verkend om het gat tussen het geobserveerde en gewenste gedrag van weggebruikers bij een tunnelincident te verkleinen. Hierbij is gekeken vanuit de weggebruikers, de wegverkeersleiders, de hulpdiensten en de ontwerper. Een aantal zaken kwam prominent naar voren: het belang van heldere, korte instructies, meer publieksvoorlichting en mogelijkheden om de weggebruiker sneller aan te sporen om te vluchten.
>> Naar bijeenkomstverslagen

 

CROW Infradagen

Kom op 27 en 28 juni 2018 naar congrescentrum Papendal om u in een keer te laten bijpraten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur en wegenbouw.

Op het tweejaarlijkse evenement van CROW komen wegbouwkundigen van wegbeheerders, aannemerij, advies- en ingenieursbureaus en kennisinstellingen bij elkaar komen om kennis en ervaringen te delen. Het thema van dit jaar: wat doet het klimaat met onze infra.

27 en 28 juni 2018 | Congrescentrum Papendal, Arnhem | www.crow.nl/infradagen2018

Buitenlandreis KIVI TTOW

Dit najaar organiseert ingenieursvereniging KIVI TTOW weer een studiereis langs buitenlandse praktijkprojecten. Van 3 t/m 5 oktober 2018 kunt u meereizen door Scandinavië.

De tocht voert onder meer langs de Follobanen in Noorwegen (boortunnel) en de Marieholmstunnel in Zweden (zinktunnel). Ook brengt u een bezoek aan Kopenhagen waar de Fehmarnbelttunnel in voorbereiding is en de Øresund en Storebelttunnels aan onderhoud toe zijn.

Aanmelden kan bij Arjan Luttikholt (a.luttikholt@tec-tunnel.com) en Mark Vlaanderen Oldenzeel (mvlaanderen@strukton.com). Houd de website van KIVI TTOW in de gaten voor meer informatie.

BRO Roadshow

Sinds 1 januari 2018 is de wet BRO van kracht. De Basisregistratie Ondergrond (BRO) bevat gegevens over de diepe en ondiepe ondergrond. Om breed bekendheid te geven aan de BRO, worden zeven informatieve regio-bijeenkomsten georganiseerd.

Sinds de inwerkingtreding van de wet BRO is er een geautomatiseerde keten die de gegevens over de ondergrond kan registreren. De roadshowbijeenkomsten gaan onder meer in op het aanleveren van gegevens, de technische architectuur van de systemen in de BRO-keten en het ophalen van BRO-informatie. Ook de betekenis van de BRO voor werkprocessen komt aan de orde. De roadshow richt zich op medewerkers van gemeenten, provincies, waterschappen, Rijkswaterstaat, toe- en softwareleveranciers en aannemers.

14 juni 2018: Gelderland en Flevoland | 19 juni 2018: Utrecht en Zuid-Holland | https://bro.pleio.nl