Aanpak voegen Heinenoord- en Kiltunnel

Stalen bouten en klemlijsten van omegaprofielen blijken vaak sterker aangetast dan gedacht, waardoor onderhoud noodzakelijk is. Inmiddels is bij de Heinenoordtunnel het corrosieproces in wanden en dak gestopt door onder meer het aanbrengen van een nieuwe coating. Daarnaast zijn de toepassingsmogelijkheden van een inhibitor en een versterkingsconstructie getest. Het COB legt het proces en de resultaten vast.

Aanleiding

Het Nederlandse hoofdwegennet bevat vele zinktunnels. Bij het ontwerp en tijdens de beheerfase is geen rekening gehouden met een noodzaak voor onderhoud aan de zinkvoegen en sluitvoeg. Op basis van de uitkomsten van hierop volgende studies en inspecties blijkt dit wel degelijk nodig te zijn.

Doelstelling

De Heinenoordtunnel is de eerste van een serie zinktunnels die in de periode 2020 – 2030 door Rijkswaterstaat is gerenoveerd. Alle kennis die hier is opgedaan over de toepassing van producten, technieken en maatregelen voor specifiek het onderhoud aan zink- en sluitvoegen, is gebundeld in dit eindrapport. Zo helpt het COB het proces, de resultaten en de opgedane kennis vast te leggen.

>> Naar de rapportage op de kennisbank

Achtergrondinformatie

Aanpak van de klemlijsten

Voor de aanpak van de klemlijsten is onderscheid gemaakt naar de vloer, laagste deel van de wandvoeg (splashzone) en de droge wanddelen met het dak. Bij de vloer, de droge wanddelen en het dak is nagenoeg geen schade aan de bouten en klemlijsten aangetroffen. Op deze locaties is stoppen van het corrosieproces voldoende. In de (splashzone) is bij meer tunnels een sterke mate van corrosie aangetroffen; in de splashzone van de Heinenoordtunnel is versterking noodzakelijk.

Proeven bij Kiltunnel

Bij de Kiltunnel zijn proeven uitgevoerd naar de mogelijkheden voor toepassing van kathodische bescherming op de klemlijsten in de splashzone en de vloer. Het renovatieteam van de Heinenoordtunnel (Savera-III) heeft  naar mogelijkheden gekeken om het corrosieproces in alle wandzones te stoppen en de klemconstructie in de splashzone te versterken.

Renovatieteam gebruikt inhibitor voor onderzoek

Het renovatieteam Heinenoord heeft onderzoek gedaan naar mogelijkheden van het stoppen van het corrosieproces door gebruik van een inhibitor voor de natte voegdelen. Voor de droge voegdelen is een methode ontwikkeld om de klemlijsten te stralen en te coaten. De niet-bereikbare achterzijde van de klemlijst is met een wax gevuld. Alle uit te voeren stappen zijn eerst in een mock-up getest. 

Deelnemers

COB -

Locatie: Delft, Van der Burghweg 2
Ellen van Eijk, rol: Begeleider/Facilitator
Karin de Haas, rol: Programmaleider
Frank Blok, rol: Coordinator

DEME Infra NL B.V. -

Locatie: Dordrecht, Kilkade 2
Ruben van Montfort, rol: Rapporteur

Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten B.V. -

Locatie: Utrecht, Hertogswetering 157
Jeroen Dicker, rol: Lid projectteam
Freyssinet Nederland B.V.

Freyssinet Nederland B.V. -

Locatie: Waddinxveen, Noordkade 64 gebouw C
Reno Couwenberg, rol: Lid projectteam

Nebest B.V. -

Locatie: Vianen, Marconiweg 2
Jan Kloosterman, rol: Projectleider

Rijkswaterstaat GPO -

Locatie: Utrecht, Griffioenlaan 2
Arie Timmer, rol: Lid projectteam

TU Delft Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen -

Locatie: Delft, Stevinweg 1
Wout Broere, rol: Reviewer
White Cube

White Cube -

Locatie: Zoetermeer, Buizerdveld 87
Marjolein de Wit - Blok, rol: Redacteur

Project voortgang

Deliverables

Versie 1.0 inclusief aanbeveling toepassing (uitgesteld van 2024)

Versie 1.0 inclusief aanbeveling toepassing (uitgesteld van 2024)

Verwacht: Q1 2025

Status:

Gereed

Vooruitblik

Hoewel dit project nu is afgerond, hebben de conclusies belangrijke input opgeleverd voor het onderzoeksvoorstel dat een postdoc (na goedkeuring door de TKI Deltatechnologie) zal gaan uitvoeren. Zie https://www.cob.nl/commissie-degradatie-tunnelmaterialen/