Aanleiding
Vanuit de branche bleek er behoefte aan duidelijkheid over hoeveel werk er de komende jaren wordt verwacht bij de renovatie van tunnels. Daarom heeft het COB-netwerk gezorgd voor nadere duiding en verdieping van de gezamenlijke tunnelopgave. Met behulp van tunnelbeheerders en projectleden van renovaties is er een benadering van de toekomstige werkelijkheid gecreëerd in het online tunneloverzicht.
Doelstelling
Om een inschatting te kunnen maken van de renovatiewerkzaamheden is data opgehaald, een model ontwikkeld en zijn de wensen geïnventariseerd voor het overzicht. Het tunneloverzicht biedt basisinformatie over alle tunnels in Nederland en Vlaanderen en inzicht in de hoeveelheid werk (fte) die het renoveren van de tunnels kost. De grafiek in het midden van de webpagina toont de fte’s van alle tunnels bij elkaar opgeteld én voor drie groepen: de opdrachtgevers, ingenieursdiensten en aannemers. Als u met de muis over een datapunt gaat, ziet u hoeveel fte er nodig is voor dit kwartaal voor de desbetreffende beroepsgroep.
>> Naar tunneloverzicht
Voortgang
Het model en het bijbehorende rapport zijn gelanceerd op de Tunneldag in januari 2024. Daarna zijn er gesprekken ingepland met diverse eigenaren om de resultaten te verbeteren en/of te verdiepen. Tijdens het COB-congres op 31 maart 2025 is versie 2.0 gelanceerd met de tunnels van Rijkswaterstaat erin. Momenteel wordt weer hard gewerkt aan de update van de overige tunnels. Verder wil het COB in het najaar van 2025 met de werkgroep samen verkennen op welke wijze de onderliggende modellen (capaciteit voor renovatie spoortunnels, microrenovaties, gewone wegtunnelrenovaties en programmatische renovaties RWS en AWV) toegankelijk zijn te maken voor het netwerk. Deze 3.0 versie wordt begin 2026 verwacht.
Berekening en methode
Meer informatie over de berekeningsmethoden en het achterliggende model is opgenomen in de rapportage. Het rapport gaat in op de robuuste, vereenvoudigde methode die door het COB en haar netwerk is ontwikkeld om een goede indicatie te berekenen van het aantal fte’s dat een renovatieproject vergt.
>> Naar rapport op de kennisbank
Met het hierboven genoemde rekenmodel en het nieuwe tunneloverzicht geeft het COB antwoord op vragen die leefden bij veel partijen in de tunnelsector, zoals gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, ProRail, RWS Tunnelbeheerorganisatie, het Programma Tunnels Zuid-Holland (PTZ) en de Tunnel Organisatie Vlaanderen (TOV). Door meer inzicht te bieden, kan beter worden ingespeeld op de piekbelastingen die zullen ontstaan voor bepaalde werkgebieden (ingenieursbureaus, aannemers, specialisten, software-engineers, etc.).
Bekijk onderstaande video voor een toelichting op het rekenmodel en het uitgebreide tunneloverzicht.