Schreudersstudieprijswinnaars 2020-2021

Na een jaar uitstel als gevolg van corona zijn op 25 november 2025 de Schreudersstudieprijzen uitgereikt. De vakjury mocht zich dit jaar buigen over 25 ingezonden afstudeerscripties. De gebruikelijke feestelijke bekendmaking van de winnaars tijdens het COB-congres werd een iets soberder online uitzending. Het resultaat was er niet minder verrassend om. De jury koos voor liefst drie winnaars én een eervolle vermelding. Zij ontvingen respectievelijk 2.500 en 500 euro aan prijzengeld.

Inge de Wolf (TU Delft) won in de categorie Techniek met The observational method for building pits in soft soil conditions. Yerun Karabey (Academie van Bouwkunst Groningen, Hanzehogeschool) en Jordy van der Veen (Academie van Bouwkunst Amsterdam) wonnen beiden in de categorie Ruimtelijke kwaliteit met respectievelijk Groningen grows its own food in 2050 en Uit eigen bodem. In diezelfde categorie kreeg Charlotte van der Woude (Academy of architecture Amsterdam) een eervolle vermelding voor Nature is under your feet. Mart-Jan Hemel (TU elft) kreeg de publieksprijs voor Submerged floating tunnel – the dynamic response due to fluid structure interaction.

Van links naar rechts: Charlotte van der Woude, jurylid Frank van der Hoeven, Jordy van der Veen, afscheidnemende bestuursvoorzitter Cees Brandsen, COB’er Ellen van Eijk, Inge de Wolf, Mart-Jan Hemel en Natalia Vilanova Hanusaik. (Foto: COB)

De winnaars aan het woord

‘Ik was toen al verbaasd dat we zo conservatief opereren’

Interview Inge de Wolf, winnaar categorie Techniek

Gebruik van de ondergrond als logisch resultaat

Interview Jordy van der Veen, winnaar Ruimtelijke kwaliteit

De ruimtelijke impact van verticale landbouw

Interview Yerun Karabey, winnaar categorie Ruimtelijke kwaliteit

Ook genomineerd

EERVOLLE VERMELDING • “Het is de eerste keer dat de jury een inzending ziet vanuit het domein van de landschapsarchitectuur; een vakgebied waarin vaak nadruk gelegd wordt op de beleving van de bovengrond”, aldus het juryrapport over het project Nature is under your feet van Charlotte van der Woude (Academy of architecture Amsterdam). De jury was onder de indruk van de eigen manier waarop Charlotte het weer toegankelijk maken van oude watergangen beschrijft. “Ooit waren watergangen de belangrijkste natuurdragers in het gebied; door het ondergronds brengen is het water uit het blikveld verdwenen evenals de daarbij behorende natuur. Charlotte stelt voor om op bepaalde plekken de straat open te breken, waardoor er toegang wordt verschaft naar het water en nieuwe natuurontwikkeling mogelijk wordt. Door deze techniek kunnen wereldsteden de uitdaging van klimaatverandering, zoals hittestress en intense regenbuien, beter het hoofd bieden.”
>> Bekijk scriptie

PUBLIEKSPRIJS • Voor de tweede keer werd ook een publieksprijs uitgereikt. Mart-Jan Hemel (TU Delft) wist zijn project Submerged floating tunnel – the dynamic response due to fluid structure interaction het best over het voetlicht te brengen en won de cheque van vijfhonderd euro. De jury over zijn uitgebreide analyse van de verankering van zwevende onderwatertunnels: “Het opstellen van diverse berekeningstechnieken en combinaties van bestaande theorieën, geeft meer inzicht in het gedrag van deze tunnels bij verschillende golfbelastingen. Door dit verbeterde inzicht is het mogelijk om een optimaal ontwerp te maken en kan men betere voorspellingen doen van het gedrag. De nieuwe berekeningsmethode kan bijdragen aan het wegnemen van twijfels bij een eventueel besluit om een zwevende onderwatertunnel te bouwen en kan daarmee stimulerend werken.”
>> Bekijk scriptie

Natalia Vilanova Hanusaik (TU Delft) heeft voor haar afstuderen de implementatie van dwarsvoorspanning in afgezonken tunnels geanalyseerd. De fase waarin de constructie wordt voorgespannen en de fase waarin de tunnel is afgezonken zijn met elkaar vergeleken. De jury: “Het afstudeerwerk van Natalia omvat een uitgebreide, goed gedocumenteerde betonberekening, waarbij goed gebruikgemaakt is van de eigenschappen van gedeeltelijk voorgespannen beton, waarmee de problematiek van de twee verschillende belastinggevallen wordt ondervangen. Hierdoor is het mogelijk om bredere tunnelbuizen toe te passen. De invloed op de tunnelveiligheid is niet verkend in de studie.”
>> Bekijk scriptie