Over ondergronds bouwen is zoveel moois te vertellen, maar het COB wil u en het milieu niet belasten met stapels papier. De Verdieping is het antwoord. In de papieren Onderbouwing vindt u de essentie en hier, online in de Verdieping, kunt u uitgebreid verder lezen, klikken en kijken.
>> Download de Onderbouwing van september 2017 als pdf (4.3 MB)
>> Naar het archief voor meer Onderbouwingen en Verdiepingen
In een tunnel is stilstaan niet de bedoeling. In ondergrondse parkeergarages en andere opslagruimtes is dat wel anders. Wat betekent dat voor het ontwerp, de bouw en het gebruik? En zijn de opbrengsten van het ondergronds gaan naderhand zoals men vooraf had gedacht?
“Wetmatigheid is er niet. Er is wel regelmatigheid. Communicatie-activiteiten kun je op basis daarvan wel degelijk op voorhand op effectiviteit beoordelen.” Dr. Bert Pol (Tabula Rasa) richt zich al twintig jaar op het vertalen van wetenschappelijke inzichten over gedrag en communicatie naar de praktijk.
Onderhoud aan de Brusselse wegtunnels stond decennia op een laag pitje. Na incidenten waarbij de slechte staat van de tunnels pijnlijk duidelijk werd, is er een meerjareninvesteringsprogramma vastgesteld, inclusief een actieplan voor de meest urgente problemen.
In april 2017 stopte Roel Scholten als coördinator het COB om voor ZuidPlus als ontwerpleider tunneltechnische installaties te gaan werken aan de tunnels van Zuidasdok. Betekent dit dat de sector is uitontwikkeld? “Integendeel,” zegt Roel, “we staan pas aan de vooravond van de grote innovaties!”
Slechts zestien nachtsluitingen zijn nodig om de renovatie van de Westerscheldetunnel helemaal af te ronden. Jan Verbrugge, projectleider NV Westerscheldetunnel, en Christian Braat (projectleider Westerscheldetunnel Maintenance, Croonwolter&dros) leggen uit hoe dat kan.
Een succesvol bouwproject op een archeologische toplocatie vraagt om intensieve samenwerking, betrokkenheid van alle partijen, flexibiliteit, integrale advisering en innovativiteit. Een gesprek over de bouw van het centrum voor natuur- en cultuurhistorie De Bastei in Nijmegen.
De toepassing van waterglasinjectie als bodemafsluiter in bouwkuipen wordt in Nederland regelmatig toegepast. In dit afstudeerwerk zijn de invloed van omgevingstrillingen en injectiedruk op de doorlatendheid van een waterglasinjectie nader onderzocht.
De bouw van de Gaasperdammertunnel is in volle gang. Ondertussen wordt ook hard gewerkt aan het ophalen en vastleggen van ervaringen. Het rapport Kennistraject Gaasperdammertunnel, deel 1 presenteert de lessen uit de periode 2014-2016.