Inventarisatie inspectieprotocollen

Aanleiding

Binnen het tunnelprogramma van het COB is het verbeteren van de kwaliteit en effectiviteit van civieltechnische inspecties een belangrijk speerpunt. Veel huidige inspectieprotocollen blijken kostbaar en ontoereikend voor onderbouwde renovatiebeslissingen. In dit project wordt een objectieve inventarisatie uitgevoerd van bestaande inspectieprotocollen en vervolgonderzoeken bij Nederlandse en Vlaamse tunnelbeheerders. 

Doelstelling

Deze inventarisatie dient als nulmeting en vormt de basis voor mogelijke uniformering, verbetering of thematische verdieping in het vervolg van het tunnelprogramma 3. Het resultaat is een praktisch rapport waarin inspectieprotocollen en aanpakken overzichtelijk zijn beschreven en geanalyseerd. De bevindingen worden gedeeld met tunnelbeheerders, opdrachtgevers en marktpartijen. Het rapport biedt handvatten voor betere keuzes in renovatie en beheer, en vormt input voor vervolgstappen richting uniformering of verdieping binnen Tunnelprogramma 3.

Planning

Het project startte op 27 juni 2025 met een eerste brainstormsessie en heeft sindsdien een aantal fasen doorgelopen die gericht waren op het creëren van helderheid en vervolgens het organiseren van breed draagvlak. Stakeholders worden in verschillende fasen betrokken, met de nadruk op objectiviteit in de eerste fase en co-creatie in de latere fases.

Voor 2026 is de planning als volgt:

Q1: Vervolg interviews, incl uitbreiding railpartners;
Q2: Analyse resultaten en review;
Q3: Bespreken uitkomsten met begeleidingscommissie;
Q4: Maken plan van aanpak programma 2027-2031.

Terugblik bijeenkomsten

27-06-2025 Brainstormsessie over inspectieprotocollen

Tijdens een succesvolle brainstormsessie van het COB over inspectieprotocollen kwamen deelnemers bijeen om gezamenlijk input te leveren voor een vragenlijst voor tunnelbeheerders. Deze vragenlijst vormt een belangrijke stap in het grotere project: het opstellen van een plan van aanpak voor de vervolgfase binnen Tunnelprogramma 3. De sessie werd gekenmerkt door een open en creatieve sfeer, waarbij deelnemers actief meedachten en elkaars perspectieven aanvulden. Door gebruik te maken van verschillende werkvormen en methodieken, zoals ‘omdenken’, werd de groep gestimuleerd om buiten de gebaande paden te denken. Dit leverde verrassende inzichten en waardevolle input op.

Deelnemers benaderden het onderwerp vanuit diverse invalshoeken, variërend van technische details tot organisatorische processen, waardoor er een rijk palet aan aandachtspunten en suggesties ontstond. Door het combineren van ervaring uit de praktijk met innovatieve ideeën werd een stevige basis gelegd voor het vervolg van het project. De input uit de sessie wordt verwerkt in een gerichte en goed onderbouwde vragenlijst, die op termijn wordt uitgezet onder tunnelbeheerders. Deze input helpt bij het verkrijgen van een breed en realistisch beeld van de huidige stand van zaken rondom inspectieprotocollen en vormt zo een waardevolle bouwsteen voor de volgende stappen binnen Tunnelprogramma 3.

Wij willen alle deelnemers bedanken voor de geleverde input.

Deelnemers

ARCADIS Nederland B.V. -

Locatie: Rotterdam, Delftse Poort, Weena 505
Roel Tersteeg, rol: Lid

BAM Infraconsult B.V. -

Locatie: Gouda, H.J. Nederhorststraat 1
Nhut Nguyen, rol: Reviewer
Maurice Hol, rol: Reviewer

C-Cube International B.V. -

Locatie: Delft, Molengraaffsingel 10
Tje Wei Hu, rol: Reviewer

COB -

Locatie: Delft, Van der Burghweg 2
Karin de Haas, rol: Programmaleider
Frank Blok, rol: Coordinator
Ellen van Eijk, rol: Begeleider/Facilitator

Deltares -

Locatie: Delft, Boussinesqweg 1
Dirk de Lange, rol: Reviewer

DEME Infra NL B.V. -

Locatie: Dordrecht, Kilkade 2
Bart Ruesink, rol: Reviewer

Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten B.V. -

Locatie: Utrecht, Hertogswetering 157
Gideon Lie, rol: Reviewer

Gemeente Amsterdam Verkeer en Openbare Ruimte -

Locatie: Amsterdam, Weesperstraat 113
Daryl Furness, rol: Reviewer

Gemeente Den Haag Dienst Stadsbeheer -

Locatie: Den Haag, Spui 70
Jeroen Koet, rol: Reviewer

Gemeente Leiden Stadskantoor -

Locatie: Leiden, Bargelaan 190
Rémon van der Scheer, rol: Reviewer

Gemeente Rotterdam Stadsbeheer -

Locatie: Rotterdam, Wilhelminakade 179
Rolf Dalmeijer, rol: Reviewer

Gemeente Rotterdam Stadsbeheer - Gemeente Rotterdam Stadsontwikkeling

Locatie: Rotterdam, Wilhelminakade 179
Kristy Neve, rol: Reviewer
Henric van der Wouden, rol: Reviewer

ICT Netherlands -

Locatie: Barendrecht, Kopenhagen 9
Rob van Dijk, rol: Reviewer
Ben Bastiaanse, rol: Reviewer
Jonker Infra Consult

Jonker Infra Consult -

Locatie: Ermelo, Harderwijkweg 45
Jan Jonker, rol: Reviewer

Lantis Leefbaar ANTwerpen door Innovatie en Samenwerking -

Locatie: Antwerpen, Sint-Pietersvliet 7
Jeroen Bos, rol: Reviewer
Arke Lutin-Smet, rol: Reviewer

Nebest B.V. -

Locatie: Vianen, Marconiweg 2
Jan Kloosterman, rol: Reviewer

Novenco Building & Industry -

Locatie: Bergschenhoek, Bergweg- Zuid 115
Koen van Nuland, rol: Reviewer

Provincie Zuid-Holland -

Locatie: Den Haag, Zuid-Hollandplein 1
Arjan van de Put, rol: Reviewer
Arjan van der Put, rol: Reviewer

Rijkswaterstaat GPO -

Locatie: Utrecht, Griffioenlaan 2
Stephan van der Horst, rol: Reviewer

Rijkswaterstaat PPO -

Locatie: Rotterdam, Boompjes 200
Fern van Efferink, rol: Reviewer

Rijkswaterstaat West Nederland Zuid -

Locatie: Dordrecht, Steegoversloot 36
Henk Leerkes, rol: Reviewer

Schréder B.V. -

Locatie: Rhenen, Tasveld 2
Micha de Jong, rol: Reviewer

Strukton Infra Specials -

Locatie: Utrecht, Westkanaaldijk 2
Oscar Koster, rol: Reviewer

Trelleborg Ridderkerk B.V. -

Locatie: Rotterdam, Fascinatio Boulevard 350
André de Graaf, rol: Reviewer

Tunnel Engineering Consultants -

Locatie: Amersfoort, Laan 1914 No 35
Frank Linthorst, rol: Lid

Tunnel Joint Experts B.V. -

Locatie: Terneuzen, Polenweg 18N
Frank Blok, rol: Projectleider

Van Hattum en Blankevoort -

Locatie: Vianen, Lange Dreef 13
Aissa Yahyaoui, rol: Reviewer

Project voortgang

Deliverables

Rapport Aanpak inspectie protocollen

Verwacht: Q4 2025

Status:

Op schema

Activiteiten (Q1/Q2 2025)

  • Brainstormsessie: samenstellen vragenlijst voor tunnelbeheerders

Vooruitblik

Op basis van de uitgevoerde brainstormsessie met de stakeholders zal een vragen- en inventarisatieprotocol worden opgesteld waarmee het projectteam alle informatie kan ophalen bij alle eigenaren in Nederland en Vlaanderen. Die input wordt gebruikt om de verschillen en overeenkomsten in beeld te brengen en dit te vertalen in een rapportage en aanbevelingen voor het vervolg.