Kennisbingo Leren renoveren
De kennisbingo Leren renoveren heeft tot doel het basiskennisniveau van medewerkers in tunnelprojecten te verhogen, begripsvorming te verbeteren en daarmee spraakverwarring te voorkomen. Hierdoor kunnen tunnelprofessionals sneller en efficiënter worden ingezet en beter samenwerken doordat ze elkaar beter begrijpen en elkaars belangen zien.
De kennisbingo Leren renoveren richt zich op professionals die vaak binnen hun eigen vakgebied gevraagd zijn deel te nemen, maar mogelijk de hele context van de renovatie minder goed overzien. Van hen wordt wel verwacht dat ze in staat zijn om te overzien wat de belangen zijn, ook van collega’s in andere disciplines. In onderlinge samenwerking is iedereen gebaat bij het beschikken over voldoende basiskennis op een aantal specifieke kennisthema’s. De kennisbingo stelt leermiddelen beschikbaar, waarmee deze specifieke basiskennis in technische, maar ook niet-technische werkdisciplines kan worden opgedaan.
Lancering
De kennisbingo Leren renoveren is in ontwikkeling. Als eerste wordt gewerkt aan module 5 (Renovatiemethoden) in samenspraak met mensen uit de praktijk, IT-specialisten en onderwijskundigen. Deze dient daarna als voorbeeld en inspiratie voor de overige modules.
Op maandag 30 september 2024 komt module 5 online. Uiteraard wordt dit feestelijk gevierd met een potje bingo. Maar ook is er een een onderwijskundige die uitlegt hoe mensen leren en u kunt meehelpen bij het doorgronden van het format van de volgende modules. Het programma start om 9.00 uur en duurt tot uiterlijk 13.00 uur, inclusief lunch. Aanmelden kan per e-mail naar caro.rietman@cob.nl.
Aanleiding
Uit een verkenning van het COB blijkt dat er in de komende tien jaar meer dan twintig tunnels ingrijpend gerenoveerd moeten worden. Daarnaast moeten bestaande tunnels ook onderhouden blijven. Vele honderden FTE’s werk. In het COB-tunnelprogramma wordt actief gewerkt aan kennisontwikkeling en kennisdeling. Ontwikkelde kennis wordt verzameld in onder meer de groeiboeken Assetmanagement en Renoveren. Om alle in die groeiboeken opgenomen kennis, actief aan de man te brengen is de Kennisbingo bedacht.
In de Kennisbingo kunnen cursisten op eigen gelegenheid modules volgen. Vanuit een project kan deze Kennisbingo bijvoorbeeld ook ingezet worden als leerprogramma, waarbij een (nieuwe) medewerker geacht wordt binnen x tijd ‘de bingokaart vol te krijgen’. Personen die de Kennisbingo hebben afgerond, hebben een beter idee van de complexiteit van een tunnelrenovatie, zijn (sneller) in staat hun steentje bij te dragen en zijn zich bewust van wat ze nog niet weten.
Voor wie
De Kennisbingo richt zicht op betrokkenen bij tenders, renovaties of onderhoud in bijvoorbeeld projectteams, ingenieursbureaus, aannemers of management. En dan primair op de professionals die vanwege hun eigen vakgebied gevraagd zijn hun bijdrage te leveren, maar niet noodzakelijkerwijze ook de complexiteit van een tunnelproject overzien. Bijvoorbeeld een startende technisch adviseur. Hij heeft voldoende kennis en kunde op het gebied van installaties, maar beschikt niet over basiskennis ten aanzien van omgevingsprocessen.
Secundair kan de Kennisbingo ook ingezet worden om mensen die niet dagdagelijks betrokken bij het project, maar vanuit hun professie wel te maken krijgen met tunnels en tunnelprojecten. Deze doelgroep zou geholpen kunnen worden met enige basiskennis zonder dat er van hen verwacht hoeft te worden de materie te doorgronden. Bijvoorbeeld aan management en beleidsmedewerkers.
De Kennisbingo biedt ook een toegangspoort voor verdere persoonlijke ontwikkeling. Na het doorlopen van de bingo zijn deelnemers bekend met de basis en kunnen bepalen waarin ze zich verder willen ontwikkelen.
Lesmateriaal
De modules van de Kennisbingo bestaan voor een groot deel uit zelfstudie door middel van het doorlopen van e-learnings, lezen van cursusmateriaal of bijwonen van een presentatie of workshop. De studiebelasting is maximaal twee uur of vier uur leeswerk per module. Bij het afronden van een module kan aan de hand van de resultaten van de vragenlijst een ‘stempel’ gehaald worden bij een vertegenwoordiger van de Kennisbingo bij het COB of uit het projectteam.
Er wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van bestaand lesmateriaal, dat beschikbaar wordt gesteld door de branche. Heeft u lesmateriaal op een van de kennisblokken beschikbaar en/of heeft u vakbekwame mensen die als docent modules inhoudelijk kunnen begeleiden of onderwijzen? Aarzel dan niet om deze kennis te delen, zodat de Kennisbingo zo volledig mogelijk wordt! Input kunt u bespreken en/of aanleveren bij Caro Rietman via caro.rietman@cob.nl.
De modules in het kort
Module 1 Introductie in tunnels
Doel: Een gelijkvormig beeld vormen van tunnels, introductie van een algemeen beeld, introductie van een aantal begrippen. Aandachtspunten zijn onder meer het belang van tunnels en de rol van de tunnel in de mobiliteit.
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Marije Nieuwenhuizen, rol: Lid
Module 2 Tunnelveiligheid
Doel: Introductie in tunnelveiligheid als onderdeel van integrale veiligheid. Aandachtspunt is onder meer zelfredzaamheid.
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
DON Bureau -
K&Kteamwerk -
Kennisplatform Tunnelveiligheid -
Rijkswaterstaat NOVA Bureau Veiligheidsbeambte -
Rijkswaterstaat NOVA Bureau Veiligheidsbeambte - Rijkswaterstaat GPO
Module 3 Werken in een tunnel en arbeidsveiligheid
Doel: Introductie in arbeidsveiligheid in relatie tot werken in een tunnelomgeving. Aandachtspunten zijn onder meer de Arbowet, specifieke risico’s voor werken in en om de tunnel, waarop moet je letten bij het schrijven van contacten, BTO-keuzes en belang van een veiligheidsplan.
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
DEME Infra NL B.V. -
John Verharen, rol: Lid
DKO Advies -
Strukton Infra Specials -
Vialis BV -
Module 4 Renoveren kun je leren
Doel: Betrokkenen inzicht geven in specifieke kenmerken van een tunnelrenovatie. Aandachtpunten zijn onder meer de verschillen tussen renoveren en nieuwbouw, aspecten als planning en betrouwbaar afsluiten, druk op veiligheid, beschikbaarheid van vakbekwame mensen.
ARCADIS Nederland B.V. -
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Heijmans Integrale Projecten B.V. -
Infram B.V. -
Installatie Groep Spijkenisse B.V. -
Rob Riemens, rol: Reviewer
Rijkswaterstaat GPO -
Savera III Aanneemcombinatie Heinenoord renov Dura Vermeer, Dynniq en Spie -
Module 5 Renovatiemethoden
Doel: Inzicht geven in het werk dat bij een renovatie gedaan moet worden en op welke manier dat zou kunnen. Aandachtspunten zijn onder meer de afwegingen om te komen tot een passende ombouw en hoe dan verder en welke renovatievarianten er zijn.
Capgemini Engineering Netherlands B.V. -
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
COB Werkstudenten -
Thirza Oudshoorn, rol: Reviewer
Covalent B.V. -
Rijkswaterstaat GPO -
Tunnel Engineering Consultants -
Module 6 Duurzaamheid
Doel: Bewust worden van de huidige rol van de tunnel. Hoe duurzaam zijn ze eigenlijk en wat kan ik doen om een duurzame tunnel te realiseren? Aandachtspunten zijn onder meer energieverbruik van tunnels, mogelijke complicaties energietransitie, materiaalverbruik van een tunnel en de tunnel in de omgeving.
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Croonwolter&dros B.V. -
DON Bureau -
Rijkswaterstaat GPO -
Maya Sule, rol: Reviewer
Johan Naber, rol: Deelprojectleider
Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs -
Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs - Royal HaskoningDHV
Module 7 Civiele techniek
Doel: Inzicht geven in bouwtechnieken van een tunnel. Aandachtspunten zijn onder meer de raakvlakken tussen tunnel, tunnelinstallaties en gebruik, soorten tunnels, deformatie en bodem.
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Brenda Berkhout, rol: Lid
Rijkswaterstaat GPO -
Rijkswaterstaat PPO -
Tunnel Joint Experts B.V. -
Module 8 Tunneltechnische installaties
Doel: Inzicht geven in het aantal installaties, wat ze doen en hoe ze ingezet worden. Aandachtspunten zijn onder meer faaldefinities, hoe te vervangen in een renovatie en raakvlakken met civiel.
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Heijmans Infra B.V. -
Rijkswaterstaat GPO -
Rik Jan van Hulst, rol: Lid
Albert Buitenhuis, rol: Lid
Hans Wacki, rol: Deelprojectleider
Tunnel Engineering Consultants -
Module 9: Uniformeren en standaardiseren
Doel: Tunnels zijn nu nog divers opgebouwd. Waarom is dat niet handig en wat kan een project daar aan doen? Hoe kan uniformeren helpen problemen als ombouwtijd of schaarste aan arbeidscapaciteit te beperken?
COB -
Karin de Haas, rol: Programmaleider
Covalent B.V. -
Bob de Vos, rol: Lid
Gemeente Amsterdam Programma AWA Aanpak Wegtunnels Amsterdam -
Infra Kompas B.V. -
Installatie Groep Spijkenisse B.V. -
Maasstad Ingenieurs -
Rijkswaterstaat PPO -
Rijkswaterstaat PPO - Rijkswaterstaat GPO
Soltegro B.V. -
Vialis BV -
Module 10: Testen en testmanagement
Doel: Naast allerlei processen die lopen op aantoonbaarheid (V&V), speelt er ook het nodige op het gebied van testen. Wat is testen en hoe bouwen we dat gestructureerd op? Wat is een FAT, iFAT, SAT, iSAT, SiT-techniek, SIT-operationeel, wat doet het, hoe organiseer je het? Waar speelt het een rol in het traject openstellingvergunning?
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Covalent B.V. -
Croonwolter&dros B.V. -
Infra Kompas B.V. -
INNOCY B.V. -
NoNoA B.V. -
ProRail B.V. -
Rijkswaterstaat GPO -
Frank Simmerman, rol: Reviewer
The Collective SI B.V. -
Module 11: Assetmanagement
Doel: Het renoveren van een tunnel heeft consequenties voor de omgeving. Los van vergunningen en bevoegde gezagen, zijn er ook veel gebruikers van de tunnel die last gaan krijgen van een afsluiting. Welke zaken spelen er zoal en hoe gaat een project daarmee om? Wie zijn de stakeholders en wat zijn hun belangen? Maar ook omgeving en omgevingsmanagement en verkeer en mobiliteit komen aan de orde.
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
DON Bureau -
Thomas Bax, rol: Lid
Rijkswaterstaat West Nederland Zuid -
Van Holland Consultancy -
Raymond Riet, rol: Deelprojectleider
Module 12: Fysieke omgeving en stakeholders
Doel: Een tunnel bouwen of renoveren is één ding, maar hoe kan je hem vervolgens onderhouden? Wat kan een realisatieproject doen om de instandhouding te verbeteren? Aandachtspunten in deze module zijn onder meer areaalgegevens, weten wat je nodig hebt voor beheerders, levencyclusdenken.
Besix Nederland B.V. -
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Rijkswaterstaat West Nederland Zuid -
Schiphol Nederland B.V. -
Tepron BV -
Nr. |
Omschrijving |
Verwachte opleverdatum |
---|---|---|
1 | Twaalf werkende basismodules. |
Q4 2024 |
Activiteiten januari-juni 2024
Omschrijving |
Draagt bij aan deliverable … |
---|---|
Bepalen leerdoelstellingen en vorm van onderwijs. |
1 |
Programma van eisen voor e-learningsoftware opstellen en pakket selecteren en aanschaffen. |
1 |
Eerste module ‘Renovatiemethoden’ uitwerken. |
1 |
Plan van aanpak maken voor lancering eerste module en werksessie voor overige modules. |
1 |
Zoeken van ‘hoofdauteurs’ voor overige modules. |
1 |
Kernteam
COB -
Karin de Haas, rol: Programmaleider
Arjan Tromp, rol: Coordinator
Marije Nieuwenhuizen, rol: Adviseur
DON Bureau -
Niels Veen Creative Projects Chi2 Solutions -
Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid -
Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid - Rijkswaterstaat GPO
Brechtje van Driel, rol: Adviseur
Klankbordgroep
COB -
Caro Rietman, rol: Begeleider/Facilitator
Cindy Peek, rol: Begeleider/Facilitator