We doen natuurlijk ons best om in de Onderbouwing zoveel mogelijk te vertellen over ondergrondse projecten. Maar op papier is de ruimte nou eenmaal beperkt. Op internet kennen we dat probleem niet. Daarom publiceren we de artikelen uit de Onderbouwing voortaan online, in de Verdieping, en plaatsen we samenvattingen in het gedrukte blad. Op deze manier kunnen we u beter van dienst zijn: de essentie op papier en de verdieping op de site. Want de digitale artikelen vullen we zo veel mogelijk aan met weblinks, extra beeldmateriaal en/of relevante verwijzingen.
In september is het blad voor het eerst in haar nieuwe, slanke vorm verschenen. We zijn benieuwd wat u ervan vindt! Om de meningen in kaart te brengen, willen we u vragen onze online enquête in te vullen. De reacties helpen ons bij het bepalen van de invulling van het blad en de website volgend jaar.
>> Naar de enquête
Ook als de middelen beperkt zijn, is er ondergronds veel moois te bouwen. Het vraagt alleen wat creativiteit. De verhalen in het themagedeelte van deze Onderbouwing laten zien hoe dat werkt in de praktijk.
Voor de nieuwe ondergrondse foyer van het Mauritshuis moeten véél kabels en leidingen wijken. Ingenieursbureau Den Haag bedacht een slimme oplossing: een gestuurde bundelboring dwars onder de toekomstige bouwkuip.
Is een bestemmingsplan het juiste middel om ondergrondse activiteiten te regelen? En zo ja, hoe doe je dat dan? Deze vragen stonden centraal in het SKB-onderzoek De ondergrond in het bestemmingsplan. Erik Schurink , namens CSO Adviesbureau penvoerder van het project, legt uit welke overwegingen een rol spelen bij het ordenen van de ondergrondse ruimte.
De carrière van Ferry de Graaf, die eind mei afscheid nam bij Rijkswaterstaat, liep langs ongebaande paden. Keer op keer mocht hij zich vastbijten in niet eerder opgeloste problemen.
Een parkeergarage levert niet per definitie geld op. Marc Moonen, commercieel manager van BAM GO-Park, is er vast van overtuigd dat zijn bedrijf gemeenten en projectontwikkelaars kan helpen bij het realiseren van goede, exploitabele parkeergarages.
In Maastricht wordt gewerkt aan een bijzonder tunnelproject: gestapelde tunnelbuizen, dwars door een stad, in een bodem vol kalksteen, met gebruik van de Observational Method. Bjorn Vink en Jan van Dalen trekken daarom vaak samen op, ook al staan ze aan verschillende kanten als opdrachtgever- en nemer.