Hinderarm renoveren
De tunnelrenovaties die de komende tien jaar op stapel staan, zullen de maatschappij ontwrichten als er telkens wordt gekozen voor een volledige afsluiting. Het COB-netwerk heeft daarom een groeiboek gemaakt met ervaringen, tips en achtergrondinformatie om renovaties te kunnen uitvoeren met minimale hinder en maximale beschikbaarheid tegen aanvaardbare kosten.
Hinderarm renoveren kunnen we realiseren door het verder optimaliseren van processen, het versneld toepassen van bestaande innovaties, het afdwingen van nieuwe innovaties, en door het opdelen en optimaliseren van de werkzaamheden in de tunnel. Hinderarm renoveren is niet alleen een technische uitdaging, maar bevat zeker ook procesmatige, organisatorische en contractuele uitdagingen. Het doel is om voor ieder van deze aspecten ‘knoppen om aan te draaien’ te vinden die het mogelijk maken tot verbeteringen te komen.
Tunneldag 2021
Groeiboek online
In krap een jaar tijd hebben de werkgroepleden een uitgebreid digitaal naslagwerk over hinderarm renoveren geproduceerd! Er komen technische maatregelen aan de orde, maar zeker ook procesmatige, organisatorische en contractuele middelen. Het is géén handleiding renoveren. Bij elk tunnelproject spelen andere factoren die een eigen oplossing vergen. De opstellers van dit document hebben uit de rijke ervaringen die ze hebben opgedaan bij diverse nieuwbouw- en renovatieprojecten hun kennis willen bundelen en delen in dit document.
>> Naar het groeiboek Doordacht renoveren
Werkpakketten
Tijdens de startbijeenkomst op 23 januari 2019 (in combinatie met Digitaal aantonen, zie rechts), zijn vijf werkpakketten samengesteld:
A. Modulair in tijd en logistiek
Hoe kan een tunnelrenovatie in de tijd zo efficiënt mogelijk worden vormgegeven? Op welke wijze kan het strak en veilig inplannen van werkzaamheden bijdragen aan hinderarm renoveren?
Deelnemers:

Arcadis Nederland BV


COB


Croonwolter&dros


ENGIE Infra & Mobility B.V.


Heijmans Infra B.V.


Movares

B. Modulair in functies, aanpak en werk
Welke functionaliteiten moeten in de tunnel minimaal gehandhaafd blijven om veilig gebruik te garanderen? Is het slim om werk te combineren en te kiezen voor een programmatische aanpak?
Deelnemers:

BAM Infra


COB


Croonwolter&dros


INNOCY B.V.


Rijkswaterstaat GPO


Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs

C. Modulair in opbouw
Een gedetailleerde uitwerking van de modulaire systeemarchitectuur van de hard- en software met een exacte beschrijving van (het gedrag van) de koppelvlakken/interfaces.
Deelnemers:

Arcadis Nederland BV


Covalent B.V.

Gemeente Amsterdam Metro en Tram Programma Aanpak Wegtunnels


Rijkswaterstaat CIV Centrale Informatievoorziening


Technolution BV


Vialis BV

D. Installaties, sectionering en dimensionering
Bepaal een ‘standaard’ tunnelsectie en engineer daarin de benodigde veiligheidsfuncties, zodat toekomstige renovaties per sectie uitgevoerd kunnen worden. Of leg extra voorzieningen aan om toekomstig werk te vergemakkelijken.
Deelnemers:

Croonwolter&dros

Final Goal Solutions


Installatie Groep Spijkenisse B.V.


Movares


Rijkswaterstaat GPO


Strypes Nederland


Vialis BV

E. Projectmanagementtooling
Eisenbeheer, configuratiemanagement, assetmanagement, projectbeheersing: welke verbeteringen zijn hierin mogelijk door het gebruik van (nieuwe) instrumenten?
Deelnemers:

COB


Infram B.V.


Movares


Rijkswaterstaat GPO
