Uit metingen van Rijkswaterstaat blijkt dat een aantal zinktunnels grotere en ongelijkmatiger zettingen ondergaan dan aangenomen is in de ontwerpfase. In dit PDEng-traject is onderzoek gedaan naar de maximale levensduur van de mootvoegen in de Drecht- en Noordtunnel in relatie tot het zettingsgedrag van de tunnels.

In dit onderzoek is een methodiek ontwikkeld waarmee, onder optredende zettingen, de restlevensduur en betrouwbaarheid van mootvoegen met een kraagconstructie kan worden bepaald. Het onderzoek vindt plaats binnen een tweejarige PDEng-traject van de TU Delft. In januari 2022 is het projectplan voor het onderzoek opgesteld. In het eerste jaar volgde EngD’er Mark van der Heijden (Rijkswaterstaat) EngD colleges en keuzevakken, die in de zomer van 2022 allemaal afgerond waren. Na de colleges is de desbetreffende materie toegepast op het onderzoek. In 2022 is ook een groepsproject afgetrapt. Hierin is een innovatief drainagesysteem ontworpen dat toepasbaar is voor bestaande afzinktunnels van Rijkswaterstaat (casussen Drechttunnel en Noordtunnel). In de laatste helft van 2022 is een eerste versie van het model ontwikkeld om de levensduur van de mootvoegen van de zinktunnels van Rijkswaterstaat te bepalen. Deze is in 2023  doorontwikkeld.

In december 2023 is de finale thesis opgeleverd en heeft de verdediging plaatsgevonden. Marc: “Ik ben erg blij dat ik mijn EngD-onderzoek aan de TU Delft succesvol heb weten te verdedigen. In het onderzoek heb ik gekeken naar de prestatie van mootvoegen in oude zinktunnels onder optredende zettingen. Dit onderzoek is relevant voor de renovatieopgave binnen Rijkswaterstaat en maakte tevens onderdeel uit van het programma Future proof tunnels van COB. Het was een zeer uitdagend avontuur waarin ik veel nieuwe kennis en ervaring heb opgedaan. De komende jaren blijf ik dan ook zeker betrokken bij Future proof tunnels!”
>> Bekijk scriptie op de kennisbank

Deliverables 2023

Nr.

Omschrijving

Verwachte opleverdatum

1

Opleveren model om levensduur van mootvoegen zinktunnels Rijkswaterstaat te bepalen.

Gereed
2

Voltooien EngD (voorheen: PDEng) Tunnels.

Gereed

Becoming a EngD Tunnels or PhD?

If you are interested in becoming a EngD or PhD in the COB tunnel programme please check out the links below:

>> Read more about de PhD-projects 
>> Read more about the programme EngD Tunnels. (NOTE: page is in Dutch)
>> Information flyer EngD in English(pdf, 3MB)

De Noordtunnel in de autosnelweg A15 verbindt de Alblasserwaard met Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht. De Noordtunnel is geopend in 1992. (Foto: Rijkswaterstaat, Harry van Reeken)

Begeleidingscommissie

Individuele deelnemers

-

Gerrit Wolsink, rol: Reviewer

COB -

Locatie: Delft, Van der Burghweg 2
Bart Duijvestijn, rol: Coordinator
Ellen van Eijk, rol: Begeleider/Facilitator

Duranium Engineering -

Locatie: Wouwse Plantage, Heistraat 14
Joel van Stee, rol: Reviewer

Nebest B.V. -

Locatie: Vianen, Marconiweg 2
Jan Kloosterman, rol: Reviewer

Rijkswaterstaat GPO -

Locatie: Utrecht, Griffioenlaan 2
Harry Dekker, rol: Voorzitter
Mark van der Heijden, rol: PDEng

Rijkswaterstaat PPO -

Locatie: Rotterdam, Boompjes 200
Fern van Efferink, rol: Reviewer

TNO -

Locatie: Delft, Stieltjesweg 1
Adri Vervuurt, rol: Reviewer

TU Delft Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen -

Locatie: Delft, Stevinweg 1
Wout Broere, rol: Reviewer