Levensduur mootvoegen zinktunnels
Uit metingen van Rijkswaterstaat blijkt dat een aantal zinktunnels grotere en ongelijkmatiger zettingen ondergaan dan aangenomen is in de ontwerpfase. In dit PDEng-traject wordt onderzoek gedaan naar de maximale levensduur van de mootvoegen in de Drecht- en Noordtunnel in relatie tot het zettingsgedrag van de tunnels.
In dit onderzoek wordt een methodiek ontwikkeld waarmee, onder optredende zettingen, de restlevensduur en betrouwbaarheid van mootvoegen met een kraagconstructie kan worden bepaald. Het onderzoek vindt plaats binnen een tweejarige PDEng traject van de TU Delft. In januari 2022 is het projectplan voor het onderzoek opgesteld. In het eerste jaar volgde EngD’er Mark van der Heijden (Rijkswaterstaat) EngD colleges en keuzevakken, die in de zomer van 2022 allemaal afgerond waren. Na de colleges is de desbetreffende materie toegepast op het onderzoek. In 2022 is ook een groepsproject afgetrapt. Hierin wordt een innovatief drainagesysteem ontworpen dat toepasbaar is voor bestaande afzinktunnels van Rijkswaterstaat (casussen Drechttunnel en Noordtunnel).
In de laatste helft van 2022 is een eerste versie van het model ontwikkeld om de levensduur van de mootvoegen van de zinktunnels van Rijkswaterstaat te bepalen. Deze wordt in 2023 doorontwikkeld.
Deliverables
Nr. |
Omschrijving |
Verwachte opleverdatum |
---|---|---|
1 | Opleveren model om de levensduur van de mootvoegen van de zinktunnels van RWS te bepalen. |
Q4 2023 |
2 | Afstuderen als EngD tunnels. |
Q4 2023 |
Activiteiten januari-juni 2023
Omschrijving |
Draagt bij aan deliverable … |
---|---|
Commissiebijeenkomst in juni ter bespreking opgestelde model en resultaten. |
Alle deliverables |
Becoming a EngD Tunnels or PhD?
If you are interested in becoming a EngD or PhD in the COB tunnel programme please check out the links below:
>> Read more about the programme EngD Tunnels. (NOTE: page is in Dutch)
>> Information flyer in English(pdf, 3MB)
De Noordtunnel in de autosnelweg A15 verbindt de Alblasserwaard met Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht. De Noordtunnel is geopend in 1992. (Foto: Rijkswaterstaat, Harry van Reeken)
Begeleidingscommissie
-
Gerrit Wolsink, rol: Reviewer
COB -

Ellen van Eijk, rol: Begeleider/Facilitator

Duranium Engineering -


Nebest B.V. -


Rijkswaterstaat GPO -

Mark van der Heijden, rol: PDEng
Rijkswaterstaat PPO -


TNO -


TU Delft Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen -
