In 2023 is de herziene NSVV-richtlijn Tunnelverlichting gepubliceerd. Het projectteam heeft tevens met het TOP-2-contractteam over toepasbaarheid de NSVV 2023 bij Sijtwende-tunnels en Drechttunnel afgestemd. Ook heeft afstemming met Westerscheldetunnel, Gaasperdammertunnel en Leidsche Rijntunnel over toepassing NSVV 2023 plaatgevonden. Er is een issue voor LTS aangemaakt ter voorbereiding op aanpassing LTS/BSTTI en een presentatie over d enieuwe richtlijn gegeven op het NSVV-congres 14 november 2023.
In de afgelopen periode is intensief samengewerkt met het project De Groene Boog en de NSVV. De uitkomsten van deze onderzoeken hebben geleid tot diverse adviesverzoeken die door de NSVV in behandeling zijn genomen en zijn verwerkt in een addendum op de Richtlijn Tunnelverlichting. In de afgelopen periode is interesse gepeild bij internationale contacten. Meerdere landen hebben interesse. Opvolging heeft nog geen prioriteit kunnen krijgen vanwege het opstellen addendum.
Het concept-addendum is al toegepast op de verlichting van de Victory Boogie Woogietunnel en heeft geleid tot aanpassingen in de instellingen van de lichtregeling met een geschatte besparing van meer dan dertig procent per jaar op het energieverbruik. Dit komt overeen met een besparing van ongeveer 275.000 kWh/jaar. Ook is overleg gevoerd met de organisatie van de Westerscheldetunnel om de besparingsmogelijkheden volgens het addendum bij de komende vernieuwing van de verlichting ook in die tunnel te kunnen toepassen.
Een jaar later zijn samen met het Franse CETU enkele experimenten in de Mont Blanctunnel uitgevoerd. In deze tunnel zit over een lengte van 400 meter dimbare ledverlichting, waarvan de lichtkleur kan worden aangepast. In de rest van de tunnel zitten nog traditionele hogedruknatriumlampen. Dat bood de kans om de verschillen in zichtbaarheid bij de beide verlichtingstypen te testen.
Voor een van de proeven zijn objecten op het wegdek geplaatst, waarna aan een groep verlichtings- en tunnelveiligheidsexperts is gevraagd aan te geven bij welk verlichtingsniveau van de ledlampen ze alles nog even goed konden waarnemen als in het deel van de tunnel met de natriumlampen. Voor de proef is niet alleen het verlichtingsniveau, maar ook de kleur van het ledlicht gevarieerd. Dat laatste zorgde voor een verrassende uitkomst. Bij een warm-witte lichtkleur kon maar weinig worden gedimd, zonder dat de waarneming slechter werd. Bij blauwer ledlicht kon veel verder worden gedimd en zagen de deelnemers de objecten nog steeds goed met slechts de helft van het voorgeschreven verlichtingsniveau. Een dergelijk dimniveau komt neer op een elektriciteitsbesparing van bijna vijftig procent.
In de Mont Blanctunnel is ook onderzocht of de verhouding tussen de helderheid van de wanden en het wegdek van invloed is op zichtbaarheid in de tunnel en de beleving van de ruimte. Dat bleek het geval: als de wanden en het wegdek dezelfde helderheid hadden, konden de deelnemers objecten op de weg het beste herkennen en ontstond ook het prettigste lichtbeeld. In Nederland schrijft de richtlijn voor dat de helderheid van de wanden minimaal 60% van de helderheid van het wegdek moet bedragen.
Ook in de Gaasperdammertunnel is onderzoek gedaan. Ook hier is specifiek gekeken naar de ingangsverlichting en niet alleen naar de basisverlichting. Voor het onderzoek zijn waarnemingsproeven gedaan bij verschillende lichtniveaus, zowel vanaf een vaste locatie, als rijdend in een personenauto. In beide gevallen moesten de achttien respondenten aangeven of ze objecten in de tunnel konden zien. De uitkomst van de proeven is dat het verlichtingsniveau van de ingangsverlichting fors omlaag kan. Zo zou de zogeheten k-factor, die het niveau van de ingangsverlichting bepaalt, op basis van deze proeven met 58 procent terug kunnen, van 4,5 procent naar circa 2 procent. Bij vervolgonderzoeken zal deze voorlopige conclusie verder tegen het licht worden gehouden. Verder zou de lichtsterkte van de basisverlichting in het midden van de tunnel met ongeveer dertig procent kunnen worden verminderd.
De werkgroep gaf een update van alle uitgevoerde en lopende onderzoeken tijdens de bijeenkomst van het platform Duurzaamheid op 12 juni 2020. Tijdens het Europese congres Beyond a tunnel vision op 27 november 2020 is de voortgang gepresenteerd en verder gezocht naar internationale samenwerking op dit vlak.