Aanleiding
Nederland heeft veel afgezonken tunnels. Om die aan te leggen wordt een sleuf of kanaal gebaggerd waarna tunneldelen worden afgezonken, onder water samengevoegd en afgedekt. Veel van deze tunnels zijn inmiddels zo’n vijftig jaar oud en verwacht en gezien wordt dat ze achteruitgaan. Een van deze tunnels is de Eerste Heinenoordtunnel, die momenteel wordt gerenoveerd. Nu we dit weten is de wens ontstaan om een standaardmethode voor structurele gezondheidsmonitoring voor deze tunnels te ontwikkelen, en om plannen en renovatiemethoden te ontwikkelen die een minimale impact hebben op normale tunnelactiviteiten.
Doelstelling
Gedurende vier jaar worden drie tunnels continu gemonitord en worden de gegevens verzameld en opgeslagen door het COB of Rijkswaterstaat. Voor de Willemsspoortunnel en de Noordtunnel is hiervoor een openbare aanbesteding. De PhD’er voert monitoring uit bij de Drechttunnel. De onderzoeksresultaten worden geïnterpreteerd en onderzocht met het oog op de impact van cyclische of continue vervormingen, zoals door seizoens- en getijdenafhankelijke bewegingen.
Uit deze verzameling gegevens zal een standaard voor structurele monitoring worden geschreven, gebaseerd op de respons en inbreuk op deze geïmplementeerde monitoringinspanningen. De onderzoeksresultaten worden gebruikt om de beste manieren en plaatsen te bepalen om monitoringapparatuur te installeren, en uiteindelijk worden methoden voor het renoveren en repareren van tunnels met minimale operationele impact voorgesteld en ontwikkeld.