1 Inleiding [link id=”vk9pv”]
Voor de renovatie van een tunnel wordt vaak om de beurt een tunnelbuis afgesloten, en soms ook de gehele tunnel. De opdracht kan zijn om de tunnel zodanig te renoveren dat deze gedurende vijftien jaar geen groot onderhoud nodig heeft op het gebied van de tunneltechnische installaties (TTI) en gedurende dertig jaar geen groot onderhoud op het gebied van de civiele constructies. Naast deze renovatieopdracht moet ook steeds vaker aandacht worden besteed aan het bereikbaar houden van de omgeving. De opgave van renovatieprojecten wordt hiermee groter dan puur de renovatieopdracht. Er zullen bijvoorbeeld tijdelijke voorzieningen nodig zijn, er moeten infra-, duurzaamheids- en mobiliteitsmaatregelen worden genomen en er zal uitgebreid moeten worden gecommuniceerd met de omgeving.
Veel tunnels in Nederland worden de komende jaren gerenoveerd om veilig te blijven functioneren. Daarnaast moeten tal van tunnels worden aangepast en slim onderhouden om aan veranderende eisen te voldoen. De noodzakelijke instandhoudings- en renovatieopgaven roepen allerlei vragen op. Het COB-netwerk probeert hiervoor gezamenlijk kennis te ontwikkelen, te combineren en te benutten. Daarbij gaat het zowel om kennis over organisatorische als technische aspecten. In dit digitale groeiboek is deze kennis gebundeld. De namen van alle mensen die betrokken zijn bij dit groeiboek vindt u in Bijlage 1: Deelnemers.
Dit groeiboek is een belangrijke bron van kennis voor het renoveren van tunnels. Veel aspecten komen terug in werkgroepen van het tunnelprogramma van het COB. Relevante kennis en lopende werkgroepen vindt u terug in dit groeiboek via verwijzingen.
Doel van het groeiboek
Dit groeiboek heeft als doel professionals die betrokken zijn bij een tunnelrenovatie te inspireren tot nieuwe ideeën en oplossingsrichtingen. In de eerste plaats kunnen ze de ervaringen van eerdere renovatieprojecten benutten. Daarnaast kunnen ze lezen hoe ze zelf ‘leren’ op hun agenda kunnen zetten en hoe ze ervaringen en opgedane kennis kunnen delen met andere projecten. Ieder team van een renovatieproject kan zijn voordeel doen met geleerde lessen en nieuwe lessen/hoofdstukken aan dit boek toevoegen. Zo groeit het boek, zo groeit de kennis, en zo wordt ieder renovatieproject een beetje beter.
Hoewel dit groeiboek veel zinvolle kennis bevat, is het géén handleiding renoveren. Elk tunnelproject is uniek en vergt specifieke oplossingen. In dit groeiboek worden werkwijzen en oplossingen gepresenteerd die in bepaalde situaties hebben gewerkt, maar op andere plekken of andere omstandigheden misschien niet het gewenste resultaat geven. Naast werkwijzen of oplossingen zijn in dit document ook vaak de vragen, twijfels en onzekerheden te vinden die de opstellers bezig hielden en houden. Het advies aan lezers en gebruikers is dan ook: ga er niet automatisch vanuit dat de gepresenteerde oplossingen altijd werken en beoordeel kritisch of de oplossingen voor jouw project zinvol zijn!
E-learning
Dit groeiboek vormt de basis van de e-learningmodule ‘Bouw je kennis Tunnelrenovaties’. Hiermee wil het COB het kennisniveau van medewerkers in tunnelprojecten en -organisaties verhogen, begripsvorming verbeteren en spraakverwarringen voorkomen. Doordat tunnelprofessionals elkaar dan beter begrijpen en elkaars belang zien, kunnen ze sneller en efficiënter worden ingezet en beter samenwerken. De e-learning modules zijn gratis en openbaar toegankelijk en sluiten af met een certificaat.
Praktijkvoorbeelden en -ervaringen
De eerste versie van dit groeiboek is in 2016 opgesteld door een COB-expertteam in samenwerking met experts van het Projectteam Velsertunnel. In kaders wordt dit renovatieproject dan ook vaak aangehaald als voorbeeld. Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder en hebben ook de ervaringen van de Heinenoordtunnel en andere renovatieprojecten een plaats in dit groeiboek gekregen. rvaringen met verschillende renovatieprojecten zijn opgenomen in Bijlage 3: Leerervaringen renovatieprojecten.
Groeiboek uitbreiden
Dit document heet ‘groeiboek’, omdat het een ‘levend document’ is dat gemakkelijk kan worden uitgebreid of aangepast op basis van nieuwe ervaringen en nieuwe kennis die is opgedaan en ontwikkeld bij tunnelrenovatieprojecten. Sinds het verschijnen van de eerste versie is het groeiboek al verschillende keren geactualiseerd.
Vanuit de maatschappij wordt verwacht dat tunnels veilig zijn ontworpen en gebouwd, dat ze betrouwbaar zijn en een hoge beschikbaarheid hebben. Een manier om de hoge beschikbaarheid te kunnen waarmaken, is het goed kunnen voorspellen van de uitval van systemen en/of installaties. De komende jaren zal hier steeds meer aandacht naar uitgaan, en sensoring en analyses spelen hierbij een belangrijke rol.
Om uitval te kunnen voorspellen en op basis daarvan voorspelbaar onderhoud te kunnen uitvoeren, zijn de volgende stappen nodig:
- Data verzamelen: welke data heb je nodig uit de systemen en/of installaties?
- Data versturen: hoe ontsluit je deze informatie uit de systemen en/of installaties?
- Data analyseren: wat zijn de triggers om meldingen te krijgen om predictive maintenance uit te voeren?
Leeswijzer
Natuurlijk ziet het COB graag dat lezers en gebruikers het hele document van voor tot achter doorlezen, maar dat hoeft niet. Iedereen kan afhankelijk van zijn of haar kennisniveau en betrokkenheid kiezen welke delen van het groeiboek het relevantst zijn. Dat geldt ook voor de bijlagen. Hieronder volgt een toelichting op de hoofdstukindeling om de lezers houvast te geven. Daarbij wordt ook aangegeven welke kennis vereist is (basis of specialistisch).
H2. Waarom renoveren? (basis): Negen redenen voor een gehele of gedeeltelijke renovatie.
H3. Renovatiemethoden (basis): Toelichting op de relatie tussen tunneltype en renovatiemethode waarbij geheel of gedeeltelijk afsluiten met bijbehorende voor- en nadelen en impact op bereikbaarheid centraal staan.
H4. Randvoorwaarden tunnelrenovatie (basis): Een beschrijving van de randvoorwaarden voor een succesvolle tunnelrenovatie, waaronder een aantoonbaar veilige werkwijze en de rol van digitalisering daarbij.
H5. Stappenplan voor renovatiemethode (basis): Een stappenplan voor de keuze van een optimale renovatiemethode dat is ontwikkeld en succesvol is beproefd bij de renovatie van de Heinenoordtunnel.
H6. Voorbereiding (specialistisch): Een toelichting op de keuzes die voorafgaand aan een renovatie moeten worden gemaakt en de kansen en risico’s bij elke keuze. Denk daarbij aan de contractvorm, omgevingsmanagement, projectbeheersing, projectmanagement en systeemintegratie.
H7 Modulair ontwerpen en systeemarchitectuur (specialistisch): Toelichting van de relatie tussen de systeemarchitectuur in het integrale ontwerp en de renovatiemethode. De kansen van het modulair ontwerpen van nieuwe tunnels voor efficiënte renovaties in de toekomst.
H8. Installaties (specialistisch): Toelichting op de betekenis van levensduur en het belang van vervangbaarheid van installaties, zoals bijvoorbeeld de energievoorziening, voor een optimale strategie voor een tunnelrenovatie.
H9. Civieltechnische constructies (specialistisch): De staat van de civiele constructie is vaak aanleiding voor een tunnelrenovatie. Ingegaan wordt op veelvoorkomende problemen, zoals betonschade met corrosie op wapening, vervormde of falende ankers en vervormde of bezweken voegverbindingen met soms lekkage als gevolg.
H10. Hinderbeperkende maatregelen (specialistisch): Toelichting op de negatieve impact van een tunnelrenovatie op de weggebruikers en de omgeving. Er worden ‘niet-technische aspecten’ toegelicht (bijvoorbeeld de timing) en diverse maatregelen gepresenteerd die kunnen worden toegepast.
H11. Logistiek management (specialistisch): Toelichting op alles wat vanaf het ontwerp tot en met de oplevering op logistiek gebied komt kijken bij het organiseren, voorbereiden, plannen, besturen en uitvoeren van een renovatie. Kort gezegd het efficiënt en effectief organiseren van mensen, materiaal en materieel.
H12. Het Warvw-proces (specialistisch): Toelichting op het uitvoeren van een wegtunnelrenovatie binnen de vigerende wet- en regelgeving. De benodigde vergunningen die door het bevoegd gezag worden getoetst en gehandhaafd, worden toegelicht.
H13. Omgevingsmanagement en communicatie (specialistisch): Lessen van de renovatie Velsertunnel en de bouw van de Noord/Zuidlijn, waarbij de communicatie een ongelukkig begin kende, maar uiteindelijk succesvol bleek.
Tip: we raden u aan ook de COB-kennisproducten en -projecten te bekijken waarnaar wordt verwezen. Dat is de meest actuele en verdiepende kennis.
Aanverwante onderwerpen bij het COB
Introductieworkshop ‘Leren renoveren’
Wilt u een introductie in tunnelrenovatie en de belangrijkste lessen uit dit groeiboek, zodat u en uw team van start gaan met een vergelijkbaar kennisniveau? Neem dan contact op met COB via info@cob.nl om te bespreken of de eendaagse training zinvol is voor uw organisatie.
Download pdf-versie 






































